A táborok gyakran kombinálják a játékot és a tanulást egymással. A tématáborok kiváló lehetőséget kínálnak a tanulásra és fejlődésre, mindezt úgy, hogy a résztvevők közben élvezik a különböző programokat és tevékenységeket. Ezekben a táborokban a tanulás gyakran interaktív és játékos formában valósul meg, ami segíthet a résztvevők érdeklődésének és motivációjának fenntartásában. Az egyszerre történő tanulásnak és játéknak sokféle módszere van, de a cél azonos: élvezetessé és szórakoztatóvá tenni az ismeretszerzés folyamatát.
Tanulás játszva
A játékos tanulás nagyon sokban különbözik az iskolai oktatástól. Egyrészt eltér az alkalmazott módszerekben, másrészt a résztvevők kapcsolatainak minőségében, harmadrészt pedig a helyszínében is. A formalitásokat mellőző közeg elősegíti a résztvevők fesztelenségét és a könnyedebb tanulási folyamatot. A táborokban az oktatás gyakran a játékkal integrált módon jön létre. Néhány tudomány megértésére a kísérletezés, az interakció, míg más ismeretekhez a szimulációs gyakorlatokban való részvétel lehet a legjobb módszer. A művészeti tevékenységek egyaránt fejlesztik a kreativitást, és eközben a résztvevők ismereteket szerezhetnek a művészeti ágakról, technikákról és stílusokról is. A szabadban eltöltött idő a legjobb mód a környezet tanulmányozására, a természet és az élővilág megfigyelésére. A környezetvédelem fontossága is ezeken a tapasztalatokon keresztül érthető meg leginkább, és motiválók lehetnek a környezetvédelem alapjainak elsajátítása szempontjából. Az integrált módszer részei az interaktív foglalkozások, amelyek a táborozók aktív részvételére számítanak, akár beszélgetések, akár játékos feladatok formájában. Cél itt is a tanulási folyamat élvezetesebbé tétele. De játékos tanulást kínálnak a különböző készségfejlesztő játékok és a csoportos projektek, önállóan feldolgozandó témák is.
Tanulás tapasztaláson keresztül
A szituatív feladatok során az adott helyzethez alkalmazkodva az adott helyzet kínálta ismeretekkel gazdagodhatnak a résztvevők. Idetartoznak a különböző szituációs és szerepjátékok, de az olyan, egyes programokhoz kapcsolódó ismeretek elsajátítása is, mint a térképolvasás vagy iránytűhasználat túrázás közben. A tábori programok között gyakran szerepelnek a szerepjátékok és a dramatikus tevékenységek, ahol a táborozók játékos módon tanulnak és szereznek tapasztalatokat. Ezek a feladatok lehetőséget teremtenek, hogy más-más szerepekbe bújva éljenek át különböző helyzeteket. A jellemzően csoportos tevékenységek együttműködésre, csapatmunkára tanítanak. A különböző csapatfeladatok, csapatversenyek fejlesztik továbbá a kommunikációt és a problémamegoldást is. A külső helyszíneken szervezett tevékenységek pedig olyan tapasztalati tudást biztosíthatnak, amely a modern városi életben háttérbe szorultak. A tűzgyújtás, a növényismeret, a tájékozódás sokkal könnyebben tanulható tapasztalás útján, mint tankönyvekből.
Tanulás, amit észre sem veszel
A közösségi lét még ezeken túl is számos fontos készség fejlődését jelentheti. A kommunikáció elengedhetetlen eszköze az együttműködésnek. A táborozók sokat tanulhatnak a megfelelő beszédmódról és a konfliktuskezelésről is. Barátságokat alakíthatnak ki, és megtanulhatják fenntartani őket. Elfogadóbbá, alkalmazkodóbbá és támogatóbbá válhatnak. A tábori léthez kapcsolódó önállósodás során a felelősségvállalás is erősödhet. Ezeken kívül a résztvevők felismerhetik saját erősségeiket és gyengeségeiket, megtapasztalhatják a határaikat, és megtanulhatják kezelni a komfortzónájukon kívül eső helyzeteket. A felsoroltak pedig mind formálják az önképet és segítik a pozitív önértékelést.
L. Molnár Edit