Az iskolai és a tábori programok bár nem egyformák, közös bennük az, hogy egyaránt fontos szerepet játszanak a fiatalok fejlődésében és tanulásában. De az, hogy milyen módon teszik ezt, nagy eltéréseket mutat. Míg az intézményes oktatás szigorú tantervet követve, osztálytermi keretek közt zajlik, addig a tábori programok sokkal változatosabbak, mind tartalmuk, mind helyszínük tekintetében. Az iskolai oktatás formális módszerei és a szigorú tanár-diák kapcsolat helyett a táborok sokkal kötetlenebb kapcsolatokon keresztül sokkal informálisabb tanulási módszereket alkalmaznak. Ilyenek például a tevékenységközpontú tanulás és a készségfejlesztő játékok, amelyek lehetővé teszik az egyéni felfedezést és tapasztalatszerzést. Az iskolai és a tábori tanulás egyformán szükséges tapasztalatokat nyújt, azonban különböző eszközökkel és eltérő célok elérését kínálva.
Oktatás tanteremben…
Az intézményesített rendszerben általában arra törekszenek, hogy a diákok egyforma vagy legalábbis hasonló oktatásban részesüljenek, mivel az egységes oktatási módszerek és tananyagok segíthetik a hatékony és eredményes tanulást. Az iskolák olyan közösségi helyek, ahol jellemzően sok diák tanul egyidejűleg. A cél, hogy minden diáknak ugyanazon lehetőségeket biztosítsák, és hogy egyenlő feltételeket teremtsenek számukra. Az azonos alapok nyújtásának célja: követni az egyenlő esély elvét. Cél továbbá, hogy a növendékeket felkészítsék a felnőtt életre és a munka világára, így ennek megfelelően igyekeznek olyan készségeket és tudást átadni, amelyek a tanulók iskola utáni életéhez szükségesek.
…és tantermen kívül
A táborok ezzel szemben sokféle lehetőséget kínálnak a táborozóknak, hogy kibontakoztathassák egyedi érdeklődésüket és képességeiket. A tábori környezetben általában szabadabban kifejezhetik magukat a résztvevők, és olyan tevékenységekkel foglalkozhatnak, amelyek érdeklik őket. A tematikus táborok a korábban megszerzett tudásukat bővíthetik – érdeklődési körnek megfelelően. Az iskolában alkalmazott szabályok és elvárások korlátozhatják az egyéni fejlődést, míg a tábori közeg lazább keretei megfelelő terepet nyújthatnak az egyedi képességek felfedezéséhez és kibontakozásához.
Táborozni, tanulni
A táborok sokféle módon segíthetnek a résztvevőknek, hogy kitűnjenek, és megmutassák egyediségüket. A tematikus táborok gyakran kínálnak olyan tevékenységeket, amelyek lehetővé teszik a résztvevők számára, hogy felfedezzék az egyéni érdeklődési területeiket. És ha valaki olyan dologgal foglalkozhat, amely igazán érdekli, az a segítségére lehet abban, hogy kiemelkedjen a közegében. A pozitív tapasztalatoktól pedig fejlődik az önbizalom, és több bátorságot, vállalkozókedvet és kreativitást eredményez. Hasonló sikereket érhet el az is, aki már egy korábban kipróbált tevékenységben mélyed el a táborozás ideje alatt. A kedvenc sportokról, művészeti ágakról és hobbikról szerzett tudás bővítésére ugyancsak kiváló alkalom lehet egy tematikus programon való részvétel. A táborokban továbbá lehetőség van hasonló érdeklődési körű emberekkel való találkozásra is. Remek inspirációt jelenthet, valamint támogatást is biztosíthat közelebbi kapcsolatok kiépítése másokkal, akiknek ugyanaz a szenvedélyük. Ez jó alapja lehet egy támogató közegnek, amely egyaránt biztosítja a közösségi és az egyéni tanulást és fejlődést.
L. Molnár Edit