Táborozás és a Z generáció

Táborélet
PEOPLE TEAM tábor

A Z generáció tagjainak, más néven a zoomereknek jellemzően az 1995 és 2009 között születetteket szokás nevezni. Ők az első generáció, akiknek már fiatal koruktól kezdve életük része az internet és a hordozható digitális eszközök használata. Őket nevezik másként digitális bennszülötteknek, bár a használat nem jelent egyszerre digitális műveltséget is. Ahogy az összes generációra igaz, hogy eltérő jellemzőkkel bír az élet minden területén, a zoomereknek is megvannak a sajátosságaik. Ezeket figyelembe véve vonzóbb programokkal és célzottabb módon szólíthatók meg.

Milyenek a Z generáció tagjai?

A digitális jelenléten túl a Z generáció tagjainak erősen jellemformáló sajátossága a szüleiktől kapott figyelem. Ennek hatásai szerteágazóak. Ez a korosztály jelentősen több figyelmet kap a szüleiktől, mint a korábbi generációk. Ezzel párhuzamosan jellemzővé vált a szülők részéről a túlaggódás, a gyerekek részérről pedig a felelősségvállalás kitolódása. A barátok szerzése nehézkesebbé vált, aminek okaiként a 2010-es PISA- (Programme for International Student Assessment, azaz a nemzetközi tanulói teljesítménymérés programja) felmérés a tolakodó szülői nevelést, az elektromos eszközök használatát és a jövővel kapcsolatos aggályokat sorolja fel. A barátokkal töltött idő már az 1970-es évek óta fokozatosan csökkent. Eleinte lassan, majd a 2010-es években ez a jelenség felerősödött. Ez a korosztály sokkal több időt tölt hasonló korúak társasága nélkül, illetve az online térben, mint a korábbi generációk.

Tábor a Z generáció számára

A mai táborok részben alkalmazkodnak ezekhez az új igényekhez és viselkedési formákhoz. A kínálatban pár évvel ezelőtt megjelenő, digitális eszközökhöz kapcsolódó tématáborok száma az utóbbi években jelentősen megnőtt. Gamer-, drón-, programozó- vagy robotikatábor minden nagyobb településen található. Azonban ezek mellett éppen annyira fontossá vált a személyes jelenlétet jobban igénylő táborok jelentősége. A szocializációs elszigetelődés számos mentális probléma forrása lehet. Ez a korosztály nehezebben találja meg az utat a csoportja tagjai felé, ám az együtt töltött idő, közös programokon szerzett tapasztalások hozzájárulnak a szocializációs folyamatok megkönnyítéséhez. A táborozás rengeteg lehetőséget kínál hasonló korúakkal való párbeszédre, ismerkedésre, együttműködésre, abból a szerencsés alaphelyzetből kiindulva, hogy már eleve adott a közös érdeklődési terület.

Gyertek táborozni!

Azonban a táborban való részvételhez először a megfelelő módot kell megtalálni, amivel a Z generáció megszólítható. Mivel az online felületek az életük részét képezik születésüktől kezdve, így a legkönnyebben a webes felületeken, közösségi oldalakon keresztül érhetőek el. A beszélgetéseik, kulturális tevékenységeik, vásárlási szokásaik is az internethez kapcsolódnak, így számukra ezek mindennapos használata természetes. Általánosságban elmondható, hogy szeretnek naprakészek lenni, és előnyben részesítik a lényegre törő, informális kommunikációt. Ezenkívül fogékonyak az audiovizuális tartalmakra, rövid videókra, GIF-ekre, valamint az ezekre reflektáló humoros tartalmakra.

L. Molnár Edit

Kapcsolódó
PEOPLE TEAM tábor
Táborélet

Így szervezzünk tábort

A táborok indítása előtt a szervezőknek rendkívül sok tényezőt kell figyelembe venniük. Fontos előre meghatározni a helyszínt, az időpontot, a…

Még több