A gyermekmegőrzés negatív jelentéstartalmú szó. Kényszeres dologra utal, a többségnek a nyári iskolai felügyelet jut róla eszébe. Hogy miért? Mert azok a gyerekek veszik igénybe, akikre nincs, aki vigyázzon, és fontos, hogy a felügyelet ne kerüljön sok pénzbe, általában ez a szülői nézőpont. Mi a valóság? Reméljük, hogy ennél árnyaltabb.
Valójában olyan szervezett programról beszélünk, amely napközben felügyeletet biztosít óvodások és iskolások részére. Az ezeket a programokat kínáló intézmények nagyobb községekben, városokban működnek, ahol a szülők nem tudnak otthon maradni munka vagy más elfoglaltság miatt a szünetekben. Lehetőségük van arra, hogy gyermekeik biztonságos környezetben töltsék azt az időt, amíg ők dolgoznak, illetve más teendőik vannak.
Az ilyen intézményekben képzett szakemberek vigyáznak a gyerekekre, számos tevékenységet szerveznek számukra, többségében játékot és kézműves-foglalkozásokat. Fontos, hogy megfelelően képzett szakemberek végezzék a szervezést és a lebonyolítást, és a gyermekek biztonságát mindig előtérbe helyezzék. Csak az étkezésért kell fizetni, a helyszín mindig valamelyik iskola, amit előzetes felmérés alapján választanak ki (a létszám fontos a helyszín megválasztása miatt).
Miért az iskolában?
Minden szempontból költséghatékony. Elég nagy az udvar, lehet focizni, röp- és kosárlabdázni. A focihoz és a kézilabdához rendelkezésre áll a testnevelésórán használt pálya a kapukkal, a kosárlabdapalánk, és a röplabdához szükséges hálót is ki lehet húzni, ha a gyerekek azt szeretnének játszani. Az épületben pedig az osztálytermek állnak azok rendelkezésére, akik benti foglalkozásokon vesznek részt. Ott általában kézműveskednek, rajzolnak, amihez szintén nagyon sok eszköz helyben van, nem kell külön, otthonról cipelni. Az ebédlőben, intézményen belül megoldott az étkezés, ugyanúgy, mint iskolaidőben.
A programok…
…alapvetően nem tanulásközpontúak, hanem a gyerekek kézügyességét, fizikai állóképességét igyekeznek fejleszteni, persze mivel szünetről beszélünk, fontos az is, hogy mindenki találjon magának olyan elfoglaltságot, amivel jól érzi magát. A fiúk és lányok általában külön szoktak válni, előbbiek csapatokat alkotva kint, az udvaron fociznak, utóbbiak pedig a kézművesprogramot választják. Lehetőség van arra is, hogy játszóterekre menjenek csoportosan.
A megítélése
A gyermekmegőrzés szó valóban negatív jelentéstartalommal bír. Szükséges rossz azoknak a gyerekeknek és szüleiknek, akik nem tehetik meg, hogy otthon maradnak a vakáció ideje alatt. Azonban pozitívvá is változtatható, ha a pedagógusok és a résztvevők azzá teszik. Az előbb felsorolt programok az általános iskolások alsó és felső tagozatához igazíthatók, minden tanuló tud belőlük választani. A megőrzés pedig úgy változik pozitívvá, ha arra gondolunk, hogy adott ideig (hétköznaponként 8.00-tól 16.00-ig), felelősséggel vigyáznak a csoportokra, és ezt igyekeznek különböző programokkal színesíteni, élményekkel gazdagítani.
Kropokné Kiss Éva