Táborozás és tudományok

Táborélet
PEOPLE TEAM tábor

A hétköznapokat szürke jelzővel illetjük. Miért? Mert egyhangúak, unalmasak. Hétfőtől péntekig ugyanazok a monoton napirendi pontok ismétlődnek a gyerekeknél és a felnőtteknél egyaránt. Mivel most a táborozás a téma, maradjunk a gyerekeknél! Általános és középiskolás gyerekeknél, akiknek az élete tele van kötöttségekkel.

Iskola vs. tábor

Az iskola meghatározott életkorban, mindkét nemet, fiúkat és lányokat nevel, a család utáni második legfontosabb szocializációs helyszín egy gyerek életében, legyen általános vagy középiskolás. A kora reggeli órákban kezdődik a tanítás, a tanórák közötti tízperces és egy nagyobb evős szünettel. Körülbelül délután egy-két óráig tart, ha a gyerek nem napközis vagy tanulószobás. Esetleg edzés, különóra. Ez ismétlődik mindennap.

A tábor is szervezett program a gyerekek részére, általában a nyári szünet idején. Különböző témák köré épülhet (sport, művészet, nyelvtanulás, kalandtúrák), lehet napközis vagy többnapos. De! Nincs kötelező részvétel, a tagok élményeket gyűjtenek, kikapcsolódnak, esetleg tanulnak. Egyszóval az iskolát a kötöttség, a tábort a szabadság jellemzi. A fentiek alapján a tábor győzött – kiütéssel.

Bízzuk a gyerekre!

Magyarországon a tanév szeptember elsején kezdődik és június közepéig tart, három szünettel (őszi, téli, tavaszi). Az iskola feladata, hogy a különböző tudományterületek ismereteit, tudását átadja a tanulóknak. A tudás megszerzése történhet ismeretközpontúan (ez jellemzi a magyar oktatást), vagy gyakorlatokkal a fókuszban (képességek, jártasságok fejlesztésével).

Júniusig mindennap ugyanaz a napirend ismétlődik, ami unalmas lehet egy fiatal számára, aki új és új ingerek után vágyakozik. Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy akkor a nyári szünetben olyan tábort válasszunk/válasszon, ahol csak játék, gyermekmegőrzés van, vagy tanuljanak is valamit. Hagyjuk, hogy a gyerek döntse el, hogy milyen típusú táborban szeretne részt venni. Neveljük tudatosan, és ez a tudatosság a döntéseiben is jelenjen meg! Ha már elég érett, akkor vonjuk bele a szervezés első lépéseibe, ami a tábor kiválasztásával kezdődik.

A táborok célja

Minden tábornak van célja és társadalmi funkciója is. A táborozók egy új életmódot próbálhatnak ki, speciális tudásra tehetnek szert. Mindenképpen kapcsolatba kerülnek egy tudományággal, ha ez nincs is kihangsúlyozva. Akkor is, ha kézműveskednek, ha csak vigyáznak rájuk, illetve ha – mondjuk – nyelvet tanulnak. Miért? Mert a társadalmi normákat mindegyikben elsajátítják. Szocializálódnak, egyénből a társadalom, egy kultúra tagjaivá válnak. A folyamat a családban veszi kezdetét, az oktatási intézményekben folytatódik, de kitűnő színtere a hasonló korúakkal történő üdülés. Ha csak egy hétre, de a gyerekeknek be kell illeszkedniük, az együttélés szabályait fokozottan kell elsajátítaniuk.

Akik a mintát adják…

…a legfontosabbak egy gyerek életében. A szülők mellett a pedagógus kiemelt szerephez jut, mert tanév közben és a nyári táborok idején is nevel. A gyerekek erősen kötődnek hozzá, hiszen az idő nagy részét együtt töltik. Nyári napköziben, ottalvósban, játszósban és tudományosban szabályoz, a szabályok be nem tartása után felelősségre von mindenkit, következetes, mert a jövő nemzedékének erre van szüksége.

Kropokné Kiss Éva


Kapcsolódó
PEOPLE TEAM tábor
Táborélet

Egy hét a nyári táborban

A táborokban eltöltött hét általában dúskál változatos és izgalmas programokban, és gyakran válik örök emlékké. A programkínálat táboronként eltérő, és…
PEOPLE TEAM tábor
Táborélet

Miért táborozunk?

Táborozni jó. De miért is? Az emberek számos okból táboroznak, és ezek az okok személyenként eltérők lehetnek. Ezeket az okokat…

Még több