Változó klíma, új nemzedék

Táborélet
Változó klíma, új nemzedék

Kevés területen lehet életbevágóbb a gyerekeink szemléletét jó irányba formálni, mint a Földről való gondolkodás és gondoskodás. A klímaváltozás olyan szakaszba ért, amikor már nem várhat a cselekvés. Akiknek az életében döntő fordulatot vehet a krízis: a mostani gyerkőcök. Az pedig rajtunk múlik, hogy két-három évtized múlva klímamenekültként kell majd élhetőbb helyet keresniük maguknak a Földön, vagy lesz esélyük az élhető életre ott, ahol élni szeretnének.

Mikortól?

Nagy kérdés, hogy mikortól lehet a srácokban tudatosítani a környezete iránti felelősséget. A válasz egyszerű: a kezdet kezdetétől. Mint minden „felnőttesnek” tűnő kérdéskör, valójában ez is ugyanúgy érinti és érdekli az egészen kicsiket, a nagyobbakat és a legnagyobbakat is, a koruknak megfelelő szinten. Ráadásul kevés hálásabb téma adódhat a világgal való ismerkedéshez, mint az állatok, a növények, a körülöttünk „élő” tárgyak és a mindennapi tevékenységek. Nincs olyan gyerek, aki ne fordulna teljes lelkesedéssel a természeti jelenségek felé; aki ne szeretné nyáron a pancsolást, télen a havat – már ha ez utóbbiban egyáltalán része lehet a mai legfiatalabb korosztálynak.

Kevés szöveg, hiteles cselekvés

Bármilyen tárgyban szeretnénk „nevelni” csemetéinket, kudarcra vagyunk ítélve, ha az iránymutatást papolásként, okos magyarázatok sorozataként vagy programszerű demonstrációként képzeljük el. (Jó példa erre a szexualitással kapcsolatos „kényes kérdések” ügye, amit a mai napig sokan úgy képzelnek, hogy majd eljön a „nagy beszélgetés” pillanata, amikor is felvilágosítjuk a kiskamaszt. Ez a beidegződés rossz – a gyerek úgyis a legváratlanabb pillanatban lep majd meg a kérdéseivel, s főképp nem kiskamasz korában, hanem sokkal előbb.)

Szerencsére ennél jóval kevésbé „kínos” a klímaváltozás témája, viszont annál égetőbb és annál hálásabb szülői szempontból. Száz „kiselőadás” helyett többet ér egyetlen olyan tett, ami egyértelműen belőlünk fakad, komolyan vesszük, és személyes működésünk része. Ha a szemetet természetesen nem dobjuk el sehol, hanem megkeressük a következő utcai szemetest, sőt, a társasház lépcsőházában is vesszük a fáradságot, és lehajolunk a mások elszórta csokipapírért, azzal egyfajta magatartásmódot kódolunk a gyerekbe. Ha télen nem csinálunk huszonöt fokot a lakásban, ámde felveszünk egy melegebb pulóvert, mert nem is egészséges a túlfűtött lakás, és egyébként is takarékoskodunk az energiával, akkor mindez az utódoknak is magától értetődő lesz. Ha nem ülünk autóba csak a kényelem kedvéért, hanem a tömegközlekedést használjuk, az nemcsak ideális életformához szoktatja a gyereket, de sokkal izgalmasabb móka is számára, mint folyton egy járgány hátsó üléséből kifelé bámulni.

Vagyis: a szavak semmit nem érnek, minden a tetteken múlik – ha azok csakugyan belső meggyőződésből fakadnak.

Hogyan és hol?

A természet és környezet védelmére minden pillanatban edzhetjük a kicsiket és a nagyokat is.

A kisebbeknél örök téma és programlehetőség az állatok és a növények védelme – a madáretetéstől a természetjáráson és kertészkedésen át a falevélgyűjtésig; a környezeti jelenségek megfigyelése és megörökítése különféle vizuális technikákkal; a közös séta a szelektív hulladékgyűjtőhöz, ahol ők dobhatják a konténerbe a nyakunkban ülve a műanyag palackokat; az, hogy vászonszatyrot varrunk a vásárláshoz, és nem műanyag zacskót kérünk a pénztárnál, vagy az erkély balkonládájába együtt ültetünk szamócát.

A nagyobbaknál, különösen a kamaszoknál nincs ideálisabb a civil öntudat kialakításához, mint a környezetvédelem. Ha szót emelünk a lakóhelyünkön az építkezés miatt kivágandó fák érdekében, vigyük a gyerekeket is magunkkal; ha az iskolában van olyan szülő, aki természetvédelemmel kapcsolatos munkakörben dolgozik, hívjuk meg kötetlen beszélgetésre, ahogy meginvitálhatjuk a nagyvállalat vezetőjét is, aki talán az ellenkező oldalt képviseli. A vásárlási szokások kritikus terület a tizenéveseknél – néhány ötlet vagy jópofa videó a pólók, blúzok, tornacipők átalakításához, „feltuningolásához” meggyőzheti, hogy nem kell mindenből újat venni egy év után.

Majd az iskola?

Gondolhatnánk, hogy mindez legalább annyira az iskola feladata is. Ne áltassuk magunkat: Magyarországon még nagyon kevés suliban vált a szemlélet és az oktatás részévé a környezettudatosság. Míg Nyugat-Európában és a tengerentúlon természetes a projektalapú tanítás, ahol gyakorlatilag bármilyen témakörnek – tudomány, művészet, sport – szerves eleme a klímavédelem, addig nálunk alig-alig kerül szóba az iskolai órákon a kérdéskör, nemhogy tevékenységeket szerveznének rá. Más országokban már a hatévesek is élvezettel vesznek részt nemcsak a recyclingórákon, de az upcyclingban is, ami kreatív újrahasznosítást jelent, nálunk pedig még a szelektív szemétgyűjtés sincs megoldva az oktatási intézményekben.

Mivel a közösségi élmény meghatározó jelentőségű a klímakérdésekben – hiszen válságos helyzetünk épp mint közös ügy kaphat hangsúlyt –, az iskola lemaradását pótolhatjuk tematikus nyári táborokban is, amelyek minden korosztálynak elérhetők. Itt maga a környezet is hozzásegít egy újfajta gondolkodás elsajátításához, de a színes tevékenységek és a közös beszélgetések bepöccinthetik azt a bizonyos belső motort a jövő nemzedékének képviselőiben, amely nem bocsát ki semmilyen káros anyagot, ellenben egy életen át hajtja majd őket, hogy aktívan tegyenek lakóhelyükért, a Földért.

Kapcsolódó
PEOPLE TEAM tábor
Táborélet

Egy hét a nyári táborban

A táborokban eltöltött hét általában dúskál változatos és izgalmas programokban, és gyakran válik örök emlékké. A programkínálat táboronként eltérő, és…
PEOPLE TEAM tábor
Táborélet

Miért táborozunk?

Táborozni jó. De miért is? Az emberek számos okból táboroznak, és ezek az okok személyenként eltérők lehetnek. Ezeket az okokat…

Még több

EZ A TÁBOR AZ A TÁBOR

This will close in 21 seconds