Az intenzív, élményekkel teli táborban barátokkal, tapasztalatokkal és gyakran életre szóló történetekkel gazdagodhatunk. A tábor pont annyi kihívást szabadít ránk, amennyivel még biztosan elbírunk, miközben egy „biztonsági háló” (a táborvezetők, pedagógusok és különböző segítők) óv minket a nagyobbfajta csalódásoktól. De mihez kezdjünk ezekkel a tapasztalásokkal a tábor után?
Próbatétel
Általánosságban kijelenthető, hogy a tábor próbára teszi az eddig megszerzett tapasztalatokat, kreativitást, kitartást, együttműködést és még megannyi más tulajdonságot. Ezek, kiegészülve a táborban tanultakkal, nagyban segítik a fejlődést, bármilyen életszakaszról is legyen szó. Ahogy a határainkat feszegetjük, a komfortzónánkból kilépve érhetünk el olyan dolgokat, amikre nem is tudtuk, hogy képesek vagyunk.
Mire jó?
Egyszerre fejlesztik a társas kapcsolatokat és az önállósodást, a szociális rutinokat, az ismeretlen helyzetekkel való megküzdést, önismeretet adnak. Emellett az otthonunktól, valamint szüleinktől való távollétet, elszigeteltséget is jobban fogjuk tudni kezelni egy-egy intenzív táborozás után, hiszen kimozdít a komfortzónánkból. Rengeteg emberrel találkozunk, és mindenkitől tanulhatunk valamit, amit aztán magunkkal viszünk a tábor után.
Iskolán kívül
Elengedhetetlen tulajdonsága a tábornak, hogy az iskolától eltérő helyen tanulhatunk valamit. Ez a tanulás inkább gyakorlati, a tapasztalat által magunkra szedett tudás, és nem lexikális, elméleti jellegű. Sajnos elmondható, hogy idő- és módszertani hiányosságok miatt az iskolák rendszerint az elméleti tanulást részesítik előnyben, holott a tapasztalati úton történő tanulás sokkal hatékonyabb.
Aktivitás
A tudás gyakorlati alkalmazása már messze elmarad az iskolákban, pedig a megszerzett ismeret a különböző tevékenységek és gyakorlások közben mélyül el. Így lehet az, hogy a tábor, amely főleg aktivitásra épít, megsokszorozza az itt szerzett tudás beépülésének lehetőségét. Mivel táborozás során rengeteg élményt és maradandó emléket szerzünk, a megszerzett tudásunk ezzel az emlékkel társulva sokkal jobban megmarad a gyerekek tudatában, egy életre szólnak.
Önismeret
A tábor sajátos közege és szituációja sok olyan dologra rávilágíthat, ami eddig nem volt teljesen világos a számunkra. Mennyire érezzük komfortosnak a csapatmunkát, vagy hogy rengeteg sok ember vesz minket körbe napi szinten, a kötöttségeket és azt, hogy bizonyos feladatokat teljesítenünk kell, még akkor is, ha a táborozás nagyrészt arról szól, hogy jól érezzük magunkat.
Felfedezés
Meglévő készségeink mellett újakat is felfedezhetünk, amik más környezetben nem vagy nem feltétlenül így jönnének elő (sport, művészetek, zene, praktikus tevékenységek). A napi gyakorlatok kiválóan rá tudnak mutatni arra, hogy a gyerekek, azok is, akik esetleg nem teljesítenek olyan jól az iskola különböző, főleg lexikális területein, más, az előbb felsorolt területeken kiváló eredményeket tudnak elérni. A táborozás remek kaland, amiről egy életen át lehet majd mesélni.
Dobó Regina – tábori lélekmentor